Begrijpen wanneer je als bedrijfshulpverlener (BHV’er) moet handelen en wanneer je professionele hulp moet inschakelen is van vitaal belang voor effectieve hulp bij noodgevallen. In deze blog geven we toelichting.
Stel een werknemer struikelt op de trap en breekt een been of er ontstaat een ongeluk op het parkeerterrein, als BHV’er is aan jouw de taak om de ernst van de situatie in te schatten. Is het bijvoorbeeld direct noodzakelijk om de 112-centrale te bellen? BHV’ers vervullen dan een zogenoemde voorpost- of gidsfunctie. Zij beoordelen de situatie, handelen vóór de hulpdiensten arriveren en zorgen vervolgens voor een duidelijke overdracht. In andere situaties is professionele hulp niet nodig en kun je het slachtoffer gerust stellen en zelf de eerste hulp verlenen.
De beslissing hangt af van de ernst van de situatie en de behoefte aan professionele hulp. Is er sprake van een medisch noodgeval waarbij directe professionele interventie noodzakelijk is? Dan is het van levensbelang om 112 te bellen. Voorbeelden van deze noodgevallen zijn:
Bij twijfel mag je 112 altijd bellen. Maak wel de afweging of er daadwerkelijk sprake kan zijn van een levensbedreigende situatie. Heeft het slachtoffer gezondheidsklachten, maar is directe zorg niet nodig? Bel dan met de huisarts voor overleg.
“Begrijpen wanneer je moet handelen en wanneer je professionele hulp moet inschakelen is van vitaal belang voor effectieve hulp bij noodgevallen”
Wanneer je als BHV’er 112 belt, is het van cruciaal belang om duidelijk en beknopt de situatie door te geven aan de meldkamer. Geef het exacte adres en een beschrijving van de toestand van het slachtoffer. Blijf aan de lijn en volg de instructies van de medewerker van de hulpdienst nauwkeurig op. Het is ook handig om de telefoon op de luidsprekerstand te zetten, zodat je tegelijkertijd hulp kunt verlenen en in contact kunt blijven met de meldkamer.
In geval van een incident met meerdere slachtoffers is het van belang om de meldkamer goed te informeren en de juiste prioriteiten te stellen. Geef informatie over het aantal slachtoffers en hun mobiliteit. Dit helpt de meldkamer om de inzet van hulpdiensten efficiënt te coördineren.
Zorgen dat de ambulance de locatie goed kan bereiken is van essentieel belang. Als bedrijfshulpverlener vervul je hier een cruciale rol. In de eerste plaats door de locatie zo nauwkeurig mogelijk door te geven aan de meldkamer. Ter plaatse vervullen BHV’ers een gidsfunctie door de ambulance naar de locatie te begeleiden. Het is daarbij belangrijk dat de ambulance zo dicht mogelijk bij het slachtoffer kan komen.
BHV’ers spelen een essentiële rol bij het bieden van eerste hulp en het waarborgen van de veiligheid op de werkvloer. Door goed voorbereid te zijn, adequaat te handelen en samen te werken met professionele hulpdiensten, kunnen BHV’ers snel en effectief reageren op medische noodgevallen en levens redden. De juiste communicatiemiddelen zijn hierbij cruciaal. Met bijvoorbeeld een oproepknop biedt je het aanwezige personeel en gasten de mogelijkheid om direct de hulp van een BHV’er in te roepen. Deze krijgen direct een melding en zien de locatie van de melding.
BHV-knop.nl biedt de ideale oplossing met onbeperkt gebruik vanaf € 18,99 p/m, per knop.
Met één druk op de knop worden BHV’ers direct geïnformeerd via telefoon of app, waardoor efficiënte hulpverlening direct ter plaatse is. Het systeem is robuust, eenvoudig te beheren via een dashboard en technische kennis voor installatie is verder niet vereist.
Onze eenvoudige BHV-oproepknop vereist geen uitleg. Telefonisch of via onze app ontvangt de BHV de melding. Zij zien precies waar de melding vandaan komt.
We nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Kies uw cookievoorkeuren. Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken we o.a. cookies om apparaatinformatie op te slaan en/of te openen. Door toestemming te geven voor deze cookies kunnen we bepaalde gegevens op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft, kan dit een negatief effect hebben op de werking.