Bedrijfsongevallen kunnen altijd en overal plaatsvinden. Daarom is het van essentieel belang dat jouw organisatie goed is voorbereid op calamiteiten. Dit doe je door het opleiden van BHV’ers en deze te faciliteren met voldoende middelen om hulp te kunnen bieden als het nodig is. Bijvoorbeeld met de BHV koffer. Overweeg je er een aan te schaffen? In de volgende blog bespreken we waar je bij de keuze van een BHV koffer op moet letten.
Is een BHV koffer verplicht?
Volgens de Arbowet zijn alle bedrijven in Nederland verplicht om maatregelen te treffen op het gebied van bedrijfshulpverlening (BHV). Dit houdt in dat elke werkgever de verantwoordelijkheid heeft om één of meerdere BHV’ers aan te wijzen en te zorgen voor de benodigde middelen om hulp te kunnen bieden bij ongevallen. Naast het voorzien in BHV-opleidingen, is de uitrusting van BHV’ers van cruciaal belang. Bedrijven zijn wettelijk verplicht om een BHV koffer in huis te hebben.
Is een BHV koffer hetzelfde als een EHBO koffer?
Nee, het verschil is dat een BHV koffer specifiek is gemaakt om op te hangen in bedrijfsruimtes. Een BHV koffer bevat, vergelijkbaar met een EHBO koffer, de basisbenodigdheden voor het verlenen van eerste hulp bij een bedrijfsongevallen. Over het algemeen is een BHV koffer vaak groter en bevat het meer EHBO middelen. De inhoud is wel vergelijkbaar met die van een reguliere EHBO koffer.
“Bedrijfsongevallen kunnen altijd en overal plaatsvinden. Daarom is het van essentieel belang dat jouw organisatie goed is voorbereid op calamiteiten. Dit doe je door het opleiden van BHV’ers en deze te faciliteren met voldoende middelen om hulp te kunnen bieden”
Welke BHV koffer heb ik nodig?
Er zijn branche specifieke verbandkoffers beschikbaar die zijn afgestemd op verschillende werkomgevingen en bedrijfstakken. Zo maakt het Rode Kruis bijvoorbeeld onderscheid tussen koffers gericht op kantoren, bouw en industriële omgevingen, scholen en kinderdagverblijven en sportclubs.
Wat zit er in een BHV koffer?
Standaard bevatten alle verbanddozen een set aan basis EHBO middelen. Denk hierbij aan pleisters, een schaar, een tekentang, gaaskompressen, reinigingsvloeistof, wondsnelverband, elastisch verband, hechtstrips, zwachtels, een pincet en een reddingsdeken. Naast de basiselementen voor het bieden van hulp bij ongevallen kan de inhoud van de BHV koffers specifiek gericht zijn op de branche. Bijvoorbeeld met kinderpleisters, materialen voor de behandeling van brandwonden of sportblessures. Om zo in elke situatie de beste hulp te kunnen bieden.
Waar moet ik nog meer op letten?
De benodigde hoeveelheid BHV koffers hangt af van de omvang van een organisatie. Het Rode Kruis adviseert minimaal één centrale, uitgebreide BHV koffer op de werkvloer te hebben en daarnaast een EHBO verbanddoos in elke afzonderlijke ruimte, zoals fabriekshallen, klaslokalen, kantines, kantoorruimtes of keukens.
Zijn BHV en EHBO koffers voldoende?
Naast de standaard EHBO doos zijn er andere belangrijke BHV middelen, waarvan de noodzaak soms per branche verschilt. Denk hierbij aan attributen voor een veilige evacuatie, zoals veiligheidshelmen of -hesjes, evenals brandblussers, blusdekens en de aanwezigheid van een AED in het pand. Opgeleide bedrijfshulpverleners en uitrusting in de vorm van BHV koffers vormen de basis. Voor kleine bedrijven kan dit voldoende zijn. Heeft u meer medewerkers of bezoekers dan is het slim om te kijken naar een BHV oproepsysteem. Bijvoorbeeld van BHV-knop.nl.
BHV-Knop.nl biedt de ideale oplossing met onbeperkt gebruik vanaf € 18,99 p/m, per knop.
Met één druk op de knop worden BHV’ers direct geïnformeerd via telefoon of app, waardoor efficiënte hulpverlening direct ter plaatse is. Het systeem is robuust, eenvoudig te beheren via een dashboard en technische kennis voor installatie is verder niet vereist.
Probeer gratis
Vanaf € 18,99 p/m

