Als BHV’er ben je getraind om tijdens noodsituaties mensen in veiligheid te brengen, zoals evacuatie bij brand of reanimatie bij een ongeval. BHV’ers hebben verschillende middelen tot hun beschikking om snel en effectief te handelen.
In deze blog staan we stil bij de pager en het BHV-oproepsysteem. Hoe werken deze communicatiemiddelen en wat zijn de verschillen?
Paging, ook wel semafonie genoemd, is een eenrichtingscommunicatiedienst voor oproepen. Hoewel pagers, piepers of buzzers door consumenten bijna niet meer worden gebruikt, zijn semafoons in professionele omgevingen nog steeds gangbare communicatiemiddelen. Dit komt omdat pagers berichten verzenden via het betrouwbare P2000-netwerk. De ontvanger, uitgerust met een pager, ontvangt de oproep en moet vervolgens zelf actie ondernemen, zoals terugbellen. Pagers geven een signaal af, zoals: licht, geluid of trilling. Daarnaast hebben sommige pagers een display voor het weergeven van tekst.
Pagers zijn gemakkelijk in gebruik en betrouwbaar, bijvoorbeeld in vergelijking met mobiele telefoons die soms te maken hebben met netwerkproblemen. Pagers kunnen gebruikmaken van meerdere netwerken, waardoor de ontvangst van berichten altijd gegarandeerd is. Daarnaast werken pagers op batterijen, die je eenvoudig kunt vervangen, bijvoorbeeld in het geval van een stroomstoring. Bovendien hebben pagers geen hinder van overbelaste mobiele netwerken, zoals soms het geval is bij grootschalige evenementen en concerten.
Jarenlang waren pagers effectieve communicatiemiddelen, maar met de komst van moderne alternatieven heb je als bedrijfshulpverlener meer mogelijkheden. Zo zijn pagers beperkt tot het versturen van signalen en tekstberichten, terwijl het in sommige situaties bijvoorbeeld effectiever is om een spraakbericht te versturen en de exacte locatie van de melding te zien. Daarnaast beschikt niet iedereen binnen een organisatie over een pager en zijn BHV’ers niet altijd direct ter plaatse. Het duurt dus soms even voordat de hulp op gang komt.
“De keuze tussen een BHV-oproepsysteem hangt af van je specifieke behoeften en wensen. Hoewel er binnen de bedrijfshulpverlening nog gebruik wordt gemaakt van pagers en portofoons zien we dat steeds meer bedrijven kiezen voor moderne alternatieven.”
Tegenwoordig zijn er meer oproepsystemen beschikbaar, bijvoorbeeld geïntegreerde alarmknoppen in combinatie met BHV-apps. Dit zijn communicatiemiddelen waarbij een alarmknop op een zichtbare plek in een ruimte wordt geplaatst. In het geval van calamiteiten of ongevallen, bijvoorbeeld als iemand onwel wordt op de werkvloer, kan iedereen op de noodknop drukken. Vervolgens krijgen de aanwezige BHV’ers een melding binnen op een app of een ander communicatiemiddel, met de exacte locatie van de noodknop, bijvoorbeeld de hal op derde etage.
De noodknoppen werken eenvoudig en intuïtief en zijn daarnaast toegankelijk. In noodsituaties kan iedereen direct een melding maken. Daarnaast is de exacte locatie van de calamiteit zichtbaar. Zo kun je als bedrijfshulpverlener sneller en gerichter hulp bieden. Ook is een belangrijk voordeel de mogelijkheid om meer informatie te verstrekken in noodsituaties. In tegenstelling tot pagers, die beperkt zijn tot signalen en tekstberichten, stellen BHV-apps de gebruikers in staat om meer gedetailleerde instructies te geven of urgente informatie te delen. Daarnaast kan een zichtbare BHV-knop bijdragen aan het gevoel van veiligheid.
In vergelijking met pagers werken BHV-oproepsystemen via een internetverbinding en bijvoorbeeld niet via het robuustere P2000 netwerk. Daarnaast kan een oproepsysteem met geïntegreerde alarmknoppen en apps in eerste instantie duurder zijn dan een set aan pagers. Ook is de vraag of de omvang van jouw organisatie zich leent voor een BHV-oproepsysteem. Werk je met 10 collega’s in een kleine en overzichtelijke kantoorruimte? Dan is een compleet BHV-oproepsysteem nu nog niet noodzakelijk.
Pagers en portofoons zijn effectief en betrouwbaar, maar bieden minder mogelijkheden dan BHV-oproepsystemen. De keuze tussen een pager of nieuwe moderne alternatieven hangt af van je specifieke behoeften en wensen. Hoewel er binnen de bedrijfshulpverlening nog gebruik wordt gemaakt van pagers en portofoons zien we dat steeds meer bedrijven kiezen voor moderne alternatieven, zoals BHV-knop.nl. Overweeg je een BHV-oproepsysteem? Kijk dan ook naar de prijs en de voorwaarden. Bij BHV-knop.nl betaal je bijvoorbeeld een vaste bedrag per maand per knop. Zo weet je altijd waar je aan toe bent en schaal je gemakkelijk op of af als de situatie daar om vraagt.
BHV-knop.nl biedt de ideale oplossing met onbeperkt gebruik vanaf € 18,99 p/m, per knop.
Met één druk op de knop worden BHV’ers direct geïnformeerd via telefoon of app, waardoor efficiënte hulpverlening direct ter plaatse is. Het systeem is robuust, eenvoudig te beheren via een dashboard en technische kennis voor installatie is verder niet vereist.
Onze eenvoudige BHV-oproepknop vereist geen uitleg. Telefonisch of via onze app ontvangt de BHV de melding. Zij zien precies waar de melding vandaan komt.
We nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Kies uw cookievoorkeuren. Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken we o.a. cookies om apparaatinformatie op te slaan en/of te openen. Door toestemming te geven voor deze cookies kunnen we bepaalde gegevens op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft, kan dit een negatief effect hebben op de werking.